dinsdag 7 juni 2011

Waldorfsalade



Iedereen die af en toe in de keuken staat om iets lekkers op tafel te zetten herkent het vast wel; je weet niet wat je moet maken. Of je weet wat je wilt maken, maar je hebt de ingrediënten niet in huis.
In mijn geval wist ik dat we muizen (nieuwe aardappelen) gingen eten, maar ik had ik geen idee wat ik erbij zou moeten maken. Een salade (sla, tomaat en toebehoren) zou er vast goed bij smaken, maar ik had geen sla in huis. Wél witlof, appels en walnoten. Met wat mayonaise, citroensap, peper en zout uit de molen is het uiteindelijk een lekkere frisse witlofsalade geworden. Ideaal ook als buffetsalade of voor bij de BBQ.
Vervang de witlof door knolselderij, voeg wat rozijnen toe en je hebt de originele Waldorfsalade. Mijn salade met witlof is dus geen echte Waldorfsalade, maar wat zou het.

Op de website van Coquinaria las ik dat het recept voor Waldorfsalade al uit 1893 stamt en als voorlaatste gang werd geserveerd, na eerst een stuk of acht gangen te hebben genuttigd. Dan toch maar liever eenvoudig, met 'muizen'.

1/2 knolselderij (of 2 stronkjes witlof)
1 appel
sap van een halve citroen
een schepje suiker
2 eetlepels mayonaise (mag ook wat meer)
2 handenvol walnoten
peper en zout, uit de molen
(eventueel rozijnen; ik laat ze achterwege)

Snijd de selderij en de appel in dunne reepjes. Hak de walnoten grof. Meng alle ingrediënten door elkaar. Strooi eventueel nog wat walnoten over de salade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten