vrijdag 10 juni 2011

Stoofschotel met koolrabi en bospeen


Als je bedenkt wat lekker zou kunnen smaken bij koolrabi, dan kom je al snel uit bij andere producten die in deze tijd verkrijgbaar zijn: bospeen, nieuwe aardappelen en graskaas. Met wat mosterd en room heb ik er een groentestoof van gemaakt. Het resultaat houdt een beetje het midden tussen een stoofpotje en een goed gevulde soep. Ik heb wat te veel water gebruikt. Overigens vond ik de smaak heerlijk, maar de volgende keer zal ik toch wat minder water gebruiken, zodat het gerecht wat meer kan indikken. De hoeveelheid water heb ik al aangepast in het recept (2 dl in plaats van 3 dl).

400 gram koolrabi (2 stuks), schoongemaakt
400 gram bospeen, schoongemaakt
400 gram nieuwe aardappelen, schoongemaakt
2 dikke uien
olijfolie en/of boter
2 dl water
1 dl room
1 eetlepel mosterd
peper en zout
150 gram geraspte (gras)kaas

Snijd de uien in stukken en fruit deze in de olijfolie en/of boter.
Snijd de koolrabi, bospeen en aardappelen in niet te kleine stukken en voeg dit toe aan de uien. Voeg vervolgens 2 dl water en wat zout toe en stoof het geheel in zo'n 20 minuten op een laag vuurtje gaar. Voeg de room en mosterd toe. Breng het gerecht op smaak met peper. Doe de groentestoof over in een vuurvaste schaal en verdeel de geraspte kaas erover. Zet de schaal in de oven tot de kaas een mooie goudgele korst heeft.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten