vrijdag 9 maart 2012

Fil de fer

Oud mandje van draadijzer

Een paar weken geleden werd me gevraagd of ik mee wilde doen aan een interview voor een artikel over oud draadijzer (zie mijn pagina over brocante). Het werd mijn eerste interview ooit. En ja, dat is best spannend, zeker als je hoort dat het niet zomaar een blad is waar het artikel in gepubliceerd wordt. Maar het was leuk om hieraan mee te werken en ik ben erg benieuwd naar het resultaat.

Voor wie niet bekend is met oud draadijzer (fil de fer); de bekendste voorwerpen zijn waarschijnlijk de taartroosters en de eiermandjes. Zeker de taartroosters gebruik ik geregeld voor foto's op mijn blog om taartjes en andere lekkernijen op te presenteren (en vervolgens te fotograferen).
Maar er is zo veel meer van dit materiaal gemaakt. Prachtige voorwerpen en gebruiksartikelen en alles, veelal eind 1800 - begin 1900, met de hand gemaakt.

Onderstaande foto komt uit het boek 'Fil de fer' van Suzanne Slesin.
De eier-etagère werd vroeger in brasserieën in Frankrijk gebruikt om de gasten te voorzien van gekookte eieren met wat zout, brood en boter. 
Hij zou zeker niet misstaan op tafel bij het paasontbijt (of brunch): gevuld met eieren en 'petite brioche au chocolat'. Heerlijk als je zo'n broodje openbreekt en de warme chocolade je smeltend tegemoet komt. Ik zal binnenkort het recept hiervan posten.




Tekst op de foto:
"Le buisson à oeufs, posé sur le zine, est un vieil habitué de nos cafés et brasseries. On y place des oeufs durs, que les clients mangent -sur le pouce- avec une pincée de sel et une tartine beurrée."

Het artikel over oud draadijzer komt in Ariadne at Home te staan, bij de rubriek 'brocante van toen', in de uitgave van juni. In het artikel is dan ook meer te lezen over de achtergrond van oud draadijzer.

Catalogue de l'entreprise parisienne Bellanger-Fasbender, 1880

1 opmerking:

  1. Wat leuk! veel succes met het interview.
    Dat mandje bij de speltbroodjes vond ik ook al zo leuk.
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen