zondag 18 maart 2012

Brioche met chocolade



Een paar jaar geleden maakte ik voor het eerst brioche met chocolade, naar een recept uit het Home and Garden buitenkookboek. De broodjes smaakten heerlijk, maar toch kon ik de neiging niet weerstaan om te blijven speuren naar een ultiem brioche recept. Waarschijnlijk heb ik me altijd verbeeld dat er een recept bestaat hoe je dit zoete brood hoort te maken. Ik zou toch wel beter moeten weten.
Inmiddels ben ik, na een aantal recepten getest te hebben, weer terug bij het eerste recept. Bijna dan.
In het geweldig leuke kookboekje 'Recettes pour bien vivre' staat een recept voor brioche dat er heel dichtbij in de buurt komt. Met niet teveel eieren, zoals toch in veel brioche recepten het geval is. Ik hou nu eenmaal niet zo van de smaak van eierkoek en eierbrood. Met een paar kleine aanpassingen in het recept (ik heb bijvoorbeeld iets meer boter gebruikt) is dit in ieder geval mijn ultieme brioche recept. 
Eigenlijk zou briochedeeg een hele nacht moeten rusten, maar daar had ik me niet op ingesteld. Ik heb het laten rijzen, zoals ik dat met ander brooddeeg ook doe, twee keer een uur (ongeveer). Maar een nacht rusten is natuurlijk wel handig als je op zondagochtend warme broodjes wilt eten. 
Op de website 'pain brioche' staan meerdere brioche recepten.


Recettes pour bien vivre - recepten om goed te leven - is een verzameling klassieke Franse gerechten, geïnspireerd op een Frans kookschriftje uit 1870. In het nieuw uitgegeven kookboek zijn pagina's uit het originele schriftje te zien. Veel gerechten zijn voorzien van mooie sfeerfoto's, zowel van het Franse landschap als van de gerechten. Het kookboek is in zijn geheel prachtig vormgegeven.


De brioches met chocolade die ik gemaakt heb, heb ik gebakken in een muffinvorm omdat ik geen briochevorm heb. Op onderstaande foto zijn oude briochevormen te zien, maar die zijn niet meer geschikt om in te bakken.


Oude briochevorm

500 gram bloem
snufje zout
1 zakje gedroogde gist of 25 gram verse gist
1,5 dl lauwwarme melk
3 eetlepels suiker
2 eieren
100 gram boter
12 stukjes chocolade (of paaseitjes)

Meng de gist met een theelepel van de suiker en een paar eetlepels lauwwarme melk. Laat dit een tijdje staan, zodat de gist gaat werken.
Meng de rest van de suiker met het zout door de bloem. Maak een kuiltje in het midden van de bloem en giet daar het gistmengsel, de eieren en de rest van de melk in. Kneed het deeg goed door.
Voeg de boter in kleine porties aan het deeg toe en blijf kneden tot het deeg soepel en elastisch aanvoelt.
Laat het deeg afgedekt op een warme plek rijzen tot het in volume verdubbeld is (ongeveer een uur)*.
Kneed het deeg opnieuw en verdeel het in 12 porties. Maak van iedere portie een balletje, duw dit iets plat, leg er een stukje chocolade op en vorm het weer tot een balletje. 
Leg dit met de vouwkant naar beneden in 12 kleine ingevette briochevormpjes of een muffinvorm voor 12 stuks.
Voor een 'Brioche Parisienne' vorm je eerst een tweede balletje dat je boven op de brioches legt (zie foto).
Laat het deeg opnieuw rijzen tot het in volume verdubbeld is. Bestrijk ze eventueel met losgeklopt eigeel of een mengsel van losgeklopt ei met room voor de glans.
Verwarm de oven voor op 180 graden en bak de brioches in 10-15 minuten goudbruin.

*Oorspronkelijk hoort briochedeeg dus een hele nacht te rusten op een warme plek. In het brioche recept uit 'Recettes pour bien vivre' hoeft het deeg geen tweede keer te rijzen, maar ik heb niet getest hoe het resultaat dan is.





4 opmerkingen:

  1. Het ziet er heerlijk uit! En wat een mooie vormen!
    Maar hier durf ik mij niet aan te wagen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gisteren hebben we een nieuwe oven gekregen. We hadden een combimagnetron en daar was ik nooit helemaal tevreden over. Nu dus een echte oven. Vanochtend voorzichtig begonnen met chocoladekoekjes. Toen voor het ontbijt een kaassouffle. Nu staat er een knoflookbrood in. En vanavond ga ik jouw briocherecept proberen. Ik laat het in de muffinvorm, onder een theedoek, gewoon de hele nacht staan. Ben benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geweldig, een nieuwe oven en er dan ook meteen volop gebruik van maken. Ik ben erg benieuwd hoe het resultaat is. En dan te bedenken dat jouw baksels altijd al zo heerlijk waren.
      Een kaassouffle als ontbijt... is dat lekker?

      Verwijderen
  3. Men is nooit te oud (70 lentes) om te proberen en recepten zelf aan te passen en te herproberen, want een keer lukt het toch. Heb in jaren geen taarten enz. gebakken, maar nu heb ik er volop zin in. Dus hou er de moed in.

    BeantwoordenVerwijderen