zaterdag 1 oktober 2011

Griekse courgettekoekjes met tzatziki


Op het prachtige Ionische eiland Kythira, waar we in 2009 waren, kreeg ik voor het eerst Kolokithokeftedes (courgettekoekjes) te eten. Kleine pannenkoekjes of beignets van onder andere geraspte courgette, feta en kruiden.
Nu heb ik ze al een aantal keren gemaakt, maar het lukt me niet om ze goed in de pan te bakken. Niet dat de koekjes blijven plakken, maar ze vallen uit elkaar. Vandaar dat ik ze nu maar in kleine vormpjes in de oven bak en ze daarna besprenkel met olijfolie.


Zie hier het verschil tussen courgettekoekjes die gebakken zijn in de pan (foto boven) en courgettekoekjes gebakken in de oven (foto onder).


1 courgette
2 bosuitjes
200 gram feta
1 teentje knoflook
2 eieren
5 eetlepels bloem (ongeveer 50 gram)
peper en zout
2 theelepels gedroogde oregano (eventueel dille of munt)
peterselie

Rasp de courgette, snijd de bosui in ringen, verkruimel de feta, pers de knoflook uit, klop de eieren los en meng alle ingrediënten door elkaar. Bewaar wat verse peterselie voor garnering.
Verwarm olijfolie in een pan, doe er kleine bergjes van het courgettemengsel in en bak de koekjes aan weerskanten goudbruin.

In de oven bak je de koekjes op 180 graden in 20-25 minuten goudbruin.
Serveer de koekjes met peterselie en een dot tzatziki.



Het recept voor de tzatziki komt uit 'Mezze & moussaka' van Tessa Kiros.

1/2 komkommer, geraspt en eventueel geschild
1 teentje knoflook uit de pers
200 gram dikke Griekse yoghurt
peper en zout uit de molen
olijfolie
1 eetlepel gehakte munt of dille

Meng alle ingrediënten door elkaar en besprenkel de tzatziki met olijfolie.


5 opmerkingen:

  1. Atie Bolsenbroek4 februari 2014 om 11:21

    Ik heb een vraag: de courgettekoekjes waren aan de onderkant niet krokant uit de oven en bleven plakken aan het bakpapier. Is het raadzaam om het bakpapier in te vetten? Of op de plaat te bakken?i

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lastige vraag. Het zou in eerste instantie niet bij me opkomen om bakpapier in te vetten. Zelf had ik kleine vormpjes gebruikt met zo'n anti-aanbaklaag. Heb je niet overwogen om ze toch in de pan te bakken. Bij de meeste mensen gaat dat volgens mij goed (alleen bij mij niet) en daarin zijn ze eigenlijk het lekkerst. Op de plaat bakken (zonder bakpapier?) lijkt mij niet geschikt. Volgens mij krijg je ze dan helemaal niet meer van de plaat.

      Verwijderen
  2. Dank je! Ik ga ze ook kopen, de smaak is voortreffelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook een vraag… ik ga ze woensdag voor de lunch maken voor mijn nichtjes, het water loopt in mijn mond als ik ze zie, heerlijk! aar hoeveel koekjes haal jij er uit? Handig om te weten voor de boodschappen :-) Groetjes Alice

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je ze in de pan bakt, dan haal je er ongeveer 8 uit (ter grootte van een pancake).
      De vorm die ik zelf gebruik om ze in de oven te bakken, is een plaat met 12 uitsparingen. Die zijn weer kleiner dan het formaat 'pancake'.
      Daar hangt het aantal dus vanaf, maar het recept is wel voor vier personen als je het als lunch, bijgerecht of mezze gebruikt. Succes ermee!

      Verwijderen