zondag 9 oktober 2011

Coconut blondies



Sinds 2004 is er in Portobello Road in de Londense wijk Notting Hill een banketbakkerij met de naam 'The Hummingbird Bakery'. Behalve taarten verkoopt eigenaar Tarek Malouf heel veel cupcakes, muffins, koeken, gevulde repen, brownies en blondies. Zijn favoriete gebak en taarten heeft Tarek Malouf gebundeld in 'Het Hummingbird Bakboek'.
Op zoek naar een recept voor blondies met kokosnoot kwam ik terecht bij het recept voor blondies zoals die in The Hummingbird Bakery gemaakt en verkocht worden. Ik heb het wel een klein beetje naar mijn hand gezet. In plaats van 150 gram witte chocolade heb ik voor de helft pure chocolade gebruikt en die later grofgehakt door het beslag gedaan. En in plaats van pecannoten heb ik geraspte kokos gebruikt. Ik heb ook de baktijd wat verkort, omdat de blondies anders te droog zouden worden. Voor mij hadden ze nog wat kleveriger gemogen, maar het testpanel van vandaag vond deze coconut blondies erg smakelijk en zo krijgen ze toch een plaats tussen mijn zoete lekkernijen.


125 gram boter
75 gram witte chocolade*
150 gram kristalsuiker
2 eieren
1,5 theelepel vanille-extract
200 gram bloem*
een snufje zout
75 gram pure chocolade, grofgehakt*
50 gram geraspte kokos

Smelt de boter met de witte chocolade op een laag vuurtje. Meng de chocolademassa en de suiker in een kom. Voeg de eieren en vanille toe en blijf goed kloppen zodat de eieren niet stollen. Voeg het zout toe. Zeef de bloem boven de kom en schep dit door het beslag. Voeg de pure chocolade en de kokos toe en meng alles door elkaar.
Bekleed een brownievorm (20x20 cm) met bakpapier, schep het beslag erin, strooi nog wat geraspte kokos over het beslag en bak de blondies in zo'n 25-30 minuten op 170 graden goudbruin.

* Gebruik 100 gram witte chocolade, 100 gram pure chocolade en 150 gram bloem voor een meer chewy bite.


3 opmerkingen:

  1. Ze zien er zalig uit en mooie foto's!
    groeten, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor het compliment Carolien, vooral voor de foto's.
    Wat de blondies betreft ga ik een volgende keer toch eens minder bloem en meer chocolade gebruiken. Ik las in een van mijn kookschriften dat het beslag daardoor wat meer toffeeachtig (chewy) wordt en dat vind ik nou net zo typerend voor brownies en blondies.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na genoten te hebben van de brownies met macademia noten, dacht ik dat het niet nóg lekkerder kon. Ik had het mis. Gisteravond genoten van deze coconut treat. Lekker sappig, een fijne crunch van de pure chocola. Goddelijk!
    Deze coconut blondies ga ik zeker een keer maken als mijn moeder komt koffiedrinken. Zij is nl. een echte kokosliefheber.

    BeantwoordenVerwijderen