vrijdag 14 oktober 2011

Romige tagliatelle met schorseneren


Ik moet af en toe glimlachen als ik aan de kassa van één van onze plaatselijke supermarkten sta. In het voorjaar al een keer toen ik verse munt kocht en de jongen achter de kassa verrast was over de heerlijke geur van het plantje. Hij vroeg zich oprecht af of ze daar iets opgespoten hadden.
Van de week was ik in diezelfde supermarkt en zag ik nog één zak schorseneren liggen. Er stond geen prijs op de zak. Wel de naam van de groente, maar ja... hoe spreek je dat uit als je zo'n woord voor het eerst ziet. Het meisje achter de kassa heeft zich waarschijnlijk afgevraagd waar de klemtoon moest komen te liggen. En wie koopt nu zo een malle groente? Ik dus. Heerlijk.

Ik kwam op de site van de groene prinses (vegetarisch kookblog) een recept tegen van schorseneren met tagliatelle. En bij die aardse groente moet ik ook meteen aan andere aardse producten denken, zoals truffels. Ik heb nog nooit verse truffel gehad, maar natuurlijk wel een truffeltapenade (waar altijd meer paddestoel dan truffel in verwerkt is). Toevallig had ik nog een potje met twee truffels in huis. De smaak hiervan is niet zo heel sterk, maar zeker wel smakelijk over dit pastagerecht. En dat ook nog op een doordeweekse dag.

Het schorsenerenrecept is overigens ook lekker met aardappelpuree, voor wie dat liever heeft.


(voor twee personen)

500 gram schorseneren (ongeschild gewogen)
een beetje melk
een flinke klont boter
1 dl room
1 theelepel piment
peper en zout
een handvol gehakte walnoten
verse peterselie
geraspte kaas (bijvoorbeeld pecorino)
200 gram tagliatelle
(truffelschaafsel)

Haal zoveel mogelijk zand van de schorseneren en was ze vervolgens onder de kraan, zodat er geen los zand meer aan zit. Schil de schorseneren met een dunschiller (eventueel in een bak water omdat het melksap dat uit de schorseneren komt wat plakkerig kan zijn), snijd de stengels in stukken van zo'n drie centimeter lang en leg ze meteen in een pan water met een flinke scheut melk om het verkleuren tegen te gaan. Doe wat zout erbij en kook de schorseneren in zo'n 10 minuten beetgaar. Giet de schorseneren af.
Smelt de boter in een pan, doe de schorseneren erbij en bak ze goudbruin. Voeg de room, de piment en eventueel nog wat peper en zout toe en laat het geheel op een laag vuurtje wat indikken.
Kook de tagliatelle al dente, giet hem af en verdeel het over twee borden. Schep de schorseneren met roomsaus erover, strooi wat gehakte walnoten, geraspte kaas en peterselie erover.
Eventueel doe je nog wat truffelschaafsel erover.

Op onderstaande foto is piment (bessen van de pimentboom) te zien. De smaak wordt omschreven als een combinatie van nootmuskaat, kruidnagel en kaneel. Piment is meestal in gemalen vorm te koop, maar net als bij nootmuskaat blijft de kwaliteit en smaak langer behouden als de bessen kort voor gebruik gemalen worden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten