maandag 26 september 2011

Zoete bataatsoep


Anderhalve week geleden vertrokken we vanuit herfstachtig Nederland naar het warme Griekenland. Ik had niet verwacht dat we in zomerse temperaturen terug zouden komen, maar we boffen en mogen nog even genieten van een heerlijke nazomer.
Normaliter zou ik een rijk gevulde soep als deze zoete aardappelsoep maken als het kil en guur weer is, maar ik had na de vakantie niet veel meer in huis, behalve wat zoete aardappels en kikkererwten (en nog wel wat meer). En als je zwoele avonden gewend bent, dan is het ondanks het zonnige weer toch wat fris 's avonds. Een soep als deze kan dan best. De basis van het recept heb ik uit 'Home made' van Yvette van Boven, maar ik had niet alle ingrediënten in huis. Ik heb dus een en ander weggelaten, zoals de witte wijn, of vervangen, zoals de prei door geroosterde paprika. Voor het originele recept verwijs ik naar het boek.
De gebakken cashewnoten geven overigens een verrassende smaak aan de soep, zeker nu ze even in boter gebakken zijn.


2 uien
2 gele paprika's
400 gram zoete aardappels (bataten), schoongemaakt
2 teentjes knoflook
olijfolie en/of boter
1 liter groentebouillon
1 blaadje laurier
snufje cayennepeper
1 blik kikkererwten, 400 gram
een paar takjes verse oregano

4 eetlepels cashewnoten
25 gram roomboter
zeezout
4 eetlepels crème fraîche

Maak de paprika's schoon, snijd ze in vieren en rooster ze onder de grill tot de schil zwart geblakerd is. Leg de paprika's zo'n vijftien minuten afgedekt in een kom, zodat de schil gemakkelijk loslaat.
Snipper de ui en hak de knoflook fijn. Snijd de zoete aardappels in blokjes. Fruit de ui en knoflook in olijfolie en/of boter. Voeg de zoete aardappel toe. Giet de bouillon erbij en voeg de laurier en cayennepeper toe. Laat de soep 25 minuten op een laag vuur pruttelen. Schep de helft van de groenten uit de pan en pureer de andere helft. Schep alles weer in de pan, evenals de kikkererwten, stukjes geroosterde paprika en wat blaadjes verse oregano.
Serveer de soep met een eetlepel cashewnoten, even in boter gebakken en bestrooid met wat zeezout, en een lik crème fraîche.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten