zondag 4 september 2011

Indiase groentecurry


Ik had onlangs vanuit de bibliotheek Nigella Lawson's kookboek 'Keuken' in huis en daarin trof ik het recept voor deze groentecurry aan. Nu ben ik helemaal niet zo'n held met curry's, maar eens in de zoveel tijd wil ik zo'n recept dan toch weer opnieuw proberen. Zo ook nu weer toen ik Nigella's smakelijke en eenvoudige Zuid-Indiase groentecurry zag staan.
Net toen ik dacht dat de door mij gemaakte curry op een onooglijk uitziend en veel te dun prakje uit zou draaien, bleek de smaak wonderwel te zijn.
Hier dan toch het recept. De tamarinde in het recept heb ik zelf weggelaten, simpelweg omdat ik dat niet in huis had.


2 eetlepels olie
1 ui
snufje zeezout
1 groene chilipeper
2 cm gemberwortel, geraspt
1/4 theelepel geplette chilivlokken
1 theelepel kurkuma
1 theelepel komijn
1 theelepel koriander
1 theelepel gemberpoeder
1 blik kokosmelk (4 dl)
6 dl groentebouillon
1 theelepel suiker
1 eetlepel tamarindepasta
1-1,5 kilo schoongemaakte groenten
(bloemkool, sugar snaps, haricots verts, babymais, enz.)
2 eetlepels gehakte dille of koriander

Snijd de ui in stukken. Maak de chilipeper schoon en snijd dit in kleine stukjes. Fruit de ui en chilipeper in de olie. Voeg de kruiden toe en bak dit een minuut mee. Voeg de schoongemaakte en in kleine stukken gesneden groenten toe en bak dit even mee. Voeg de bouillon, het zout, de suiker en de tamarindepasta toe en laat het geheel zachtjes koken tot de groenten gaar zijn. Zet het vuur laag en voeg de kokosmelk toe. Verwarm het geheel nog even door, strooi de dille of koriander over de curry en serveer het gerecht met rijst en naan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten