donderdag 4 augustus 2011

Blauwe bessen muffins


Een van de weinige recepten waarbij ik niet meer het streven heb om naar een nog beter recept te speuren is dit muffinrecept. Inmiddels heb ik er ook heel wat mensen blij mee gemaakt, zo eenvoudig als het is. Je mengt de droge bestanddelen door elkaar en hetzelfde doe je met de natte bestanddelen. Vervolgens voeg je beiden samen tot een licht klonterig geheel. Je mengt er wat fruit door, zet het geheel nog even in de oven en je hebt een lekkere luchtige muffin met het perfecte muffinhoedje. Ik kan me voorstellen dat ze dit in sommige landen als ontbijt eten.
Ik heb dit recept natuurlijk niet zelf bedacht. Het komt uit 'Muffins en gebakjes' van Suzie Smith.




300 gram bloem
1 eetlepel bakpoeder
175 gram suiker
125 gram boter
1,8 dl melk
2 eieren
250 gram blauwe bessen

Meng bloem, bakpoeder en suiker door elkaar. Smelt de boter, klop de eieren los en meng vervolgens boter, eieren en melk door elkaar. Voeg dit bij de droge bestanddelen tot het een licht klonterig geheel is. Schep de bessen door het beslag. Zet 12 papieren cups in een muffinvorm en verdeel het beslag over de cups. Bak de muffins in een voorverwarmde oven op 180 graden in 20-25 minuten goudbruin.

3 opmerkingen:

  1. ziet er heerlijk uit; ga ik ook proberen.
    Zeg, eten jullie al die heerlijkheden allemaal zelf op? Hoe blijven jullie zo slank?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het zou niet best zijn als we al die zoete heerlijkheden zelf opaten. Nee, ik maak er anderen blij mee. Dit keer waren dat mijn collega's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk recept! Als liefhebber van friszuur heb ik de blauwe bessen vervangen door lemon curd. Elke muffin heb ik een kern van lemon curd gegeven. Je kunt er ook voor kiezen om de lemon curd door het beslag te mengen, maar dan is de smaak minder intens dan wanneer je voor een kern van lemon curd kiest.

    BeantwoordenVerwijderen