vrijdag 15 juli 2011

Hangop met aardbeien en kletskoppen


Zaterdagavond om 21.00 uur, toen bij ons alle winkels al lang dicht waren, moest ik nog bedenken hoe ik het toetje voor zondag, de hangop met aardbeien, een oppepper kon geven. Want alleen hangop met aardbeien is me net wat te eenvoudig om een etentje mee af te sluiten. Tenminste, als er bezoek is. Gezien de Hollandse sfeer (boerenbont, aardbeien en hangop) vond ik dat een aardbeiencoulis en kletskoppen wel voor de oppepper konden zorgen. Alleen moest ik die kletskoppen nog maken, want kopen ging niet meer.
Ik heb het meest eenvoudige recept opgezocht; van alle ingrediƫnten gelijke delen (koekjesbakken.com). De kletskoppen zijn uiteindelijk niet flinterdun en knapperig geworden, maar wel de lekkerste die ik ooit gehad heb. Zo'n lekkere taaie karamel.

Voor de hangop:
1 liter volle (boeren)yoghurt

Leg een kaasdoek, theedoek of wafeldoek in een vergiet. Giet de yoghurt erin en plaats het vergiet in een grotere kom (om het vocht op te vangen). Dek het vergiet af met een bord of folie en zet het geheel zo'n 12 uur in de koelkast.
Zoet de hangop met twee eetlepels suiker en/of wat vanille-extract.

Voor de aardbeiencoulis:
100 gram aardbeien
1 eetlepel suiker
(eventueel een beetje citroensap)

Pureer de aardbeien en de suiker met een staafmixer tot een saus (coulis).
Bewaar dit tot gebruik in de koelkast.

Voor de kletskoppen:
50 gram bloem
50 gram suiker
50 gram boter
50 gram keukenstroop/suikerstroop
50 gram geschaafde amandelen

Meng de boter en de suiker. Voeg de bloem en vervolgens de stroop en amandelen toe. Als het deeg te zacht is leg je het even in de koelkast. Verdeel het deeg in kleine porties en leg dit op een bakplaat met bakpapier. Bak de kletskoppen in een voorverwarmde oven op 180 graden in 10 tot 15 minuten. Laat de kletskoppen volledig afkoelen.

Verdeel de hangop over vier kommen. Schep wat van de aardbeiencoulis erover. Verdeel nog een flinke portie gehalveerde aardbeien en stukjes van de kletskoppen over de kommen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten