woensdag 22 augustus 2012

Blauwe bessen



Verleden jaar plaatste ik deze blog over de blauwe bessen. Inmiddels heb ik alweer volop geplukt en nieuwe recepten met blauwe bessen gemaakt en gepost. En dat gaan er natuurlijk nog meer worden. Vandaar dat ik deze blog weer even bovenaan plaats. Het is immers weer de tijd van de blauwe bessen.

De bessen pluk ik bij bosvruchtenkwekerij Nieuwlande; een klein familiebedrijf dat in 1962 is opgericht en heerlijke onbespoten Amerikaanse bosbessen teelt. Op hun website is ook meer te lezen over de goede en gezonde eigenschappen van dit kleine vruchtje.
Reden om de vriezer royaal hiermee te vullen. Zijn ze eenmaal bewerkt in jam of gebak, dan gaat blijkbaar een deel van de goede eigenschappen verloren. Maar in een smoothie of een sapje niet. Los daarvan is het handig en vooral lekker om deze vruchten op voorraad te hebben. Al dan niet bewerkt. Het gaat ons toch eigenlijk ook om de smaak en die blijft heerlijk.

Ik de oude blog (ik heb het geheel herschreven), noemde ik ook nog het verschil tussen een bosbes en een blauwe bes. Voor de geïnteresseerden onder jullie: een blauwe bes is een gecultiveerde bosbes, groter in zijn soort en groeit met trossen aan de struiken in tegenstelling tot de bosbes. Bovendien heeft de blauwe bes wit vruchtvlees.




Nadat je je eerst tegoed gedaan hebt aan het eten van deze heerlijke bessen, kun je ze gaan verwerken in tal van lekkere recepten, zoals blauwe bessen jam met kaneel of één van onderstaande recepten.

Blueberry buckle (zie recept blackberry buckle)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten