dinsdag 12 juni 2012

Maïspolenta met auberginesaus


Een paar maanden geleden, ergens in maart, heb ik meegedaan aan een Libris-prijsvraag waarmee je het kookboek Plenty van Yotam Ottolenghi kon winnen. Het is zelden dat ik iets win, maar ik doe dan ook nagenoeg nooit aan prijsvragen mee. Dan valt er ook weinig te winnen. 
Dus toen een maand later een doos van Libris in de brievenbus lag, viel bij mij niet het kwartje dat ik iets (Plenty) gewonnen had. Wat kan een mens blij zijn met een verrassing. Ik althans.


Uit dit fantastische vegetarische kookboek komt het recept voor deze polenta met auberginesaus. Vooral de saus is zo lekker van smaak dat ik er nagenoeg niets aan veranderd heb. Ik wil er dit keer niet eens mee experimenteren. Ik heb alleen iets minder olie gebruikt. Anderhalve deciliter olie om de aubergine in te bakken en vervolgens de overtollige olie weggieten zag ik niet zitten.
Voor de polenta geldt een ander verhaal. Ik heb met polenta eenzelfde ervaring als met gnocchi. Het kan echt ontzettend lekker smaken en goed qua structuur zijn, maar het kan ook heel erg vies zijn. Vooral als het zo'n meelderige substantie is. 
Deze polenta wordt echter niet gemaakt van maïsmeel, maar van maïskorrels, waardoor de structuur heel anders wordt. Erg lekker en zeker als je van de smaak van maïs houdt. 
Voor mij was de hoeveelheid polenta die in dit recept gebruikt wordt wel wat te veel. Maïs heeft toch een wat zoete smaak waar ik snel genoeg van heb. Voor mij was de helft voldoende. 
Toegeven, met pasta is de auberginesaus helemaal verrukkelijk.



Aubergineplant

Voor de maïspolenta
550 gram maïs (4-6 maïskolven)
1/2 liter water
40 gram boter
200 gram feta
1/4 theelepel zout
zwarte peper

Schaaf met een mes de maïskorrels rondom van de kolven af. Doe de maïskorrels in een pan en overgiet ze met het water. Laat de maïs zo'n 12 minuten op laag vuur koken. Schep de korrels uit het kookvocht en pureer dit met de staafmixer of in een foodprocessor. Als de puree te dik is voeg je wat kookvocht toe. 
Doe de maïspuree opnieuw in de pan en laat hem verder op laag vuur koken tot het de consistentie van aardappelpuree heeft. Voeg vervolgens de boter, de feta, het zout en peper toe en laat hem nog 2 minuten koken.

Voor de auberginesaus
olijfolie
1 aubergine
2 theelepels tomatenpuree
4 eetlepels witte wijn
200 gram tomatenblokjes (vers of uit blik)
1 dl water
1/4 theelepel zout
1/4 theelepel suiker
 1 eetlepel fijngehakte oregano

Snijd de aubergine in blokjes van twee centimeter en bak ze in de olijfolie op halfhoog vuur in 15 minuten goudbruin. Roer de tomatenpuree door de aubergine. Bak dit nog zo'n 2 minuten, voeg vervolgens de wijn toe en laat de saus 1 minuut koken. Doe de tomatenblokjes, water, zout, suiker en oregano in de pan en laat de saus nog 5 minuten pruttelen.

Serveer de polenta met auberginesaus.

6 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd, bofferd! Fantastisch boek. Deze lijkt mij ook erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, geweldig om juist dit boek te winnen.
      Het is echt een heerlijke auberginesaus, vooral met pasta of als vulling op een portobello. Tot nu toe smaakt me ook alles wat deze man bedacht heeft, mits vegetarisch natuurlijk.

      Verwijderen
  2. Mmm, polenta vind ik echt heerlijk! Ik kan er van blijven smullen en eet me iedere keer bijna ziek :). Polenta maken van maïskorrels heb ik echt nog niet gedaan, moet ik zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil nog steeds een keer polenta maken van maïsmeel en dit dan laten afkoelen en bakken. Ik zal ook eens speuren op je blog. Misschien staat daar iets lekkers tussen.

      Verwijderen
  3. J. houdt niet zo van mais, dus ik denk dat ik de saus gewoon bij een pasta ga proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En je kunt nu de alcoholvrije Chardonnay van AH erin doen. Toch?

      Verwijderen