maandag 30 april 2012

Galettes met vers fruit


Het recept voor deze galettes haalde ik jaren geleden uit een kookboek van Amy Weldon. Zij noemde deze gebakjes alleen geen galettes, maar crostata's (de Italiaanse variant). Nu wordt over het algemeen de Italiaanse crostata met jam gemaakt, terwijl voor een Franse galette vers fruit gebruikt wordt. Bovendien heb je ook bij dit gebak tal van varianten en wordt in Frankrijk ook een flensje dat gemaakt wordt van boekweit een galette genoemd.
Deze galettes behoren in ieder geval meer tot de orde van de koeken, zijn heel eenvoudig en snel te maken en mogen er ook best wat rommelig uitzien. 
Ik heb voor deze galettes blauwe bessen en bramen gebruikt die ik nog in de vriezer had liggen. Omdat dit fruit veel vocht bevat heb ik een eetlepel custardpoeder door het fruitmengsel gedaan voor de binding van het sap.


Voor het deeg
250 gram bloem
150 gram boter
snufje zout
50 gram suiker
1/2 dl ijskoud water

Voor de vulling
500 gram fruit
50 gram suiker
eventueel specerijen naar keuze
eventueel 1 eetlepel custardpoeder


Meng voor het deeg de bloem, boter, zout en suiker door elkaar. Voeg het water toe en kneed het geheel tot een samenhangend deeg. Leg de deegbal afgedekt tot gebruik in de koelkast.
Meng voor de vulling het fruit met de suiker en eventueel specerijen (kaneel, nootmuskaat, kardemom) en custardpoeder.
Verdeel het deeg in acht porties en rol iedere portie uit tot een ronde lap van ongeveer 12 cm doorsnee. Verdeel vervolgens het fruitmengsel over het deeg en sla de buitenrand royaal naar binnen. Smeer de randen in met wat losgeklopt ei of een mengsel van ei met room en bak de galettes op 160 graden in 40 minuten goudbruin. 
In plaats van acht kleine galettes kan natuurlijk ook één grote galette gemaakt worden. Voor de afwerking kan er ook nog wat geroosterd amandelschaafsel over gestrooid worden.



4 opmerkingen:

  1. We hebben ze mogen proeven en ze zijn heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zien er erg lekker uit, Manon. Lekker voor de zomer met al dat heerlijke fruit. Lijkt het deeg een beetje op bladerdeeg?
    Ik heb nog een vraagje: zou je het leuk vinden om mee te doen aan het Foodblogevent (zie mijn blog)?
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Caroline,
      Het deeg is licht gezoet Frans korstdeeg. Een heel stevig deeg, in die zin dat je het heel dun kunt uitrollen en het behoorlijk wat gewicht aan vulling kan hebben zonder dat het breekt of scheurt. Het lijkt niet op bladerdeeg, al ziet het er op de foto misschien wel zo uit.
      Wat betreft het Foodblogevent; ik had dat natuurlijk al op je blog bestudeerd en zal er serieus over nadenken. Het zou voor mij de eerste keer zijn dat ik eraan meedoe.
      Ik had zondag een heerlijke Eton Mess gemaakt, maar met rabarber. Eigenlijk hoort het met aardbeien, dus wie weet. Al is dit toetje geen originele inzending.
      Groeten, Manon

      Verwijderen
  3. Wat een mooi blog heb je toch, met veel recepten die ik zou willen proberen! Ik maak vaak galettes met appel, alleen dan met bladerdeeg. Maar eigengemaakt deeg is natuurlijk veel specialer en vast ook lekkerder, dus kom zeker nog bij je terug :)

    BeantwoordenVerwijderen