maandag 14 november 2011

Hutspot met geroosterde pastinaak


Als kind lustte ik nooit hutspot of wortelenrats zoals wij dat noemden. En dat terwijl ik alle afzonderlijke ingrediënten wel lekker vond. Veel later kreeg ik een keer bij iemand hutspot met mosterd te eten en sindsdien vind ik het zelfs erg lekker. Zelf doe ik er nog kaas, tijm en knoflook doorheen en fruit ik de ui in plaats van deze mee te koken.
Bij deze hutspot heb ik ook pastinaak geroosterd. Pastinaak wordt vaak gecombineerd met wortel en heel vroeger, vóór de tijd van de aardappel, was dit zelfs de basis voor hutspot.


1 kilo aardappels
1 kilo wortelen
2 dikke uien
2 tenen knoflook
2 eetlepels grove mosterd
200 gram kaas (naar keuze)
peper en zout
een paar takjes tijm

2 pastinaken
1 ui
olijolie
peper en zout

Schil de pastinaken en snijd ze in repen van vijf centimeter lang ongeveer één centimeter dik. Snijd de ui in partjes. Leg de pastinaak en ui op een bakplaat. Strooi wat peper en zout erover, sprenkel de olijfolie erover en rooster ze in het midden van de oven op 200 graden in een half uur gaar.

Maak de aardappels en wortelen schoon en kook ze met wat zout gaar. Pel de uien en snijd ze in kleine stukjes. Pers de knoflook uit en fruit de ui en knoflook in wat boter of olijfolie. Rits de blaadjes tijm van de takjes.
Giet de aardappels met wortelen af en stamp het met een pureestamper tot een grove puree. Voeg de uien met knoflook en de mosterd toe. Snijd de kaas in blokjes en voeg dit samen met de tijm toe. Breng de hutspot op smaak met peper en zout en dien het op met geroosterde pastinaak.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten