woensdag 18 juli 2012

Pittige salsa en zoetzure chutney


Met een mand vol kruiden, perzikenchutney en salsa zette ik onlangs koers richting Gees, een dorpje in Midden-Drenthe waar ik meehielp met de voorbereiding voor een barbecue. Ik had beloofd dat ik de recepten voor de salsa en de chutney nog zou posten. Bij deze.
Het recept voor de pittige salsa komt uit het kookboek Mexicaans van Thomasina Miers, zij het een beetje aangepast. Ik heb de ui weggelaten en er paprika voor in de plaats gebruikt. Thomasina Miers geeft zelf ook aan af en toe wat te experimenteren met ingrediënten. Dat past dus wel in mijn straatje.
Het recept voor de chutney is uiteindelijk niet meer te herleiden. Ik heb al zoveel chutney's gemaakt, dat ik inmiddels een basis heb en daar van alles aan toevoeg. Deze perzikenchutney kan dus evengoed met mango's of nectarines gemaakt worden.



Perzikenchutney met chilipeper

2,5 dl ciderazijn
250 gram bruine basterdsuiker
1 kilo perziken, schoongemaakt gewogen
200 gram uien
1 chilipeper (rode peper of Spaanse peper)
1 eetlepel geraspte gemberwortel
1 theelepel zout
1 theelepel gemalen mosterdzaad
1/4 theelepel kruidnagel

Maak de perziken en de uien schoon en snijd deze in stukken. Haal de zaadlijsten uit de chilipeper en snijd de chilipeper ragfijn.
Breng alle ingrediënten in een pan op een matig vuur aan de kook. Laat de chutney, zo nu en dan roerend, ongeveer 45 minuten koken tot alle ingrediënten zacht zijn en de chutney de gewenste dikte heeft. Schep de chutney in schone (weck)potten en sluit ze goed af.


Pittige salsa

16 romatomaten
8 knoflooktenen
4 jalapenopepers
4 paprika's
4 eetlepels korianderblad of bladpeterselie
zeezout
sap van 2 limoenen

Rooster de groenten in z'n geheel in een droge koekepan (een oven zal zijn werk trouwens ook doen). Verwijder de geroosterde en zwart geblakerde schillen. Verwijder ook de zaadjes uit de pepers en paprika's. Pureer het geheel met een vijzel of staafmixer en breng het op smaak met zeezout, limoensap en koriander of peterselie.

Dat laatste (de koriander) ben ik trouwens zichtbaar vergeten en in plaats van jalapenopepers (die ik nergens kon vinden) heb ik chilipepers (of rode pepers) gebruikt. De salsa was bij mij ook redelijk dun. Ik heb hem zelf iets laten inkoken om de saus wat dikker te krijgen. Bovendien is dat ook een goede manier om de salsa langer houdbaar te krijgen; heet in weckglazen of flessen doen en meteen afsluiten. 



4 opmerkingen:

  1. Mmm,lijkt me superlekker, perziken met chili! Mooi recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Marian.
      Je zie bij chutney's natuurlijk wel meer de combinatie van fruit met specerijen, eigenlijk alleen maar. De chili geeft net een pittig accent aan de zoetzure chutney. Erg lekker.

      Verwijderen
  2. Wat ziet zo'n mandje er gezellig uit! Dan krijg je vanzelf wel zin om aan de slag te gaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er allemaal zo lekker vers uit die kruiden. Weer hele mooie sfeerplaatjes; jij hebt er oog voor. Ik heb ook meteen zin om weer eens een chutney te maken.

    BeantwoordenVerwijderen