donderdag 24 mei 2012

Nescafé Frappé


Het is 30 graden bij ons in de tuin. Het is tijd voor Nescafé Frappé. Ijskoffie, maar dan anders. En voor mij met een bolletje vanille-ijs erin, hoewel dat natuurlijk niet hoeft.
Heb je de frappé liever wat sterker, gebruik dan espresso in plaats van gewone oploskoffie. Ook de toevoeging van suiker is geheel naar eigen smaak. Ik ga voor die twee theelepels, ondanks dat ik normaal mijn koffie zwart drink. 

Voor één glas
2 theelepels oploskoffie (of 2 sticks)
1-2 theelepels suiker (of 1-2 sticks)
50 ml ijskoud water
ijsklontjes
water/melk/vanille-ijs

Doe de koffie, de suiker en het water in een hoge beker en mix dit met de staafmixer (of in een blender) tot een dikke, schuimige massa. Ik heb niet op de tijd gelet, maar een minuut duurt het zeker wel. 
Vul een glas met wat ijsklontjes en giet het schuim erop. Vul het glas verder aan met water, melk of een bolletje vanille-ijs. 

3 opmerkingen:

  1. Ja, heerlijk! Ik heb het dertig jaar geleden in Griekenland voor het eerst gedronken. Voor mij zonder melk of ijs, maar wel met een beetje suiker. Normaal drink ik mijn koffie ook zonder. Ik heb toen daar geleerd dat je het maakt door het te schudden in een goed afsluitbare beker met deksel. (Zo-een die kinderen mee naar school namen) En zo doe ik het nog steeds. En als je niet zo'n beker hebt, maar wel een schoon leeg potje met deksel lukt het daar ook mee. (vakantie?) Ik drink het graag met een rietje, want dat kreeg je er in Griekenland ook bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is ook een van de eerste lekkernijen die ik nuttig als ik in Griekenland ben. Meestal zonder vanille-ijs, omdat dat maar sporadisch op die manier te krijgen is. Tenminste op de plekken waar wij komen.
    En ja, ook ik drink het met een rietje. Alleen had ik geen elegant en fotogeniek rietje in huis (nu word ik wel heel erg, ik weet het).
    Jaren geleden maakte ik het schuim ook in zo'n beker, maar waarschijnlijk schudde ik niet hard genoeg. Ik kreeg het schuim nooit zo compact als nu met de staafmixer. Maar het is natuurlijk wel een optie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog nooit had ik ijskoffie gehad: koude koffie....jakkes bah.
    Maar na het lezen van jouw blog en de leuke bijdrage van Hannie, hebben wij ons er zojuist aan gewaagd. En we vinden het heerlijk!! Ik ga zo een tweede glas maken

    BeantwoordenVerwijderen