vrijdag 9 januari 2015

Gnocchi met ricotta en gebakken paddestoelen



Het is alweer een tijd geleden dat ik gnocchi maakte, maar ik had nog ricotta over en dat was net genoeg om deze fluweelzachte deegkussentjes weer eens te maken. 
Het klassieke recept van gnocchi bestaat uit aardappel, ei en bloem, maar door ricotta toe te voegen worden ze luchtiger en vind ik ze veel lekkerder. Anders zijn het van die zware deegballetjes waar je al snel genoeg van hebt. Om de gnocchi helemaal hemels van smaak en structuur te krijgen doe ik ze na het koken met wat olijfolie in de oven, zodat ze een knapperig korstje krijgen. 
Heerlijk met gebakken paddestoelen, noten en wat sla. Of iedere andere gewenste combinatie.
Wij aten deze gnocchi met gebakken shii-takes, waterkers, platte peterselie, walnoten en Parmezaanse kaas.






Voor de gnocchi
500 gram aardappels
125 gram ricotta
100-150 gram tarwebloem
(het liefst type 00, een zeer fijngemalen Italiaanse tarwebloem)
1 eidooier
1 teen knoflook 
een mespunt geraspte nootmuskaat

Voor de gebakken paddestoelen
750 gram (gemengde) paddestoelen
flinke scheut olijfolie
2 tenen knoflook
peper en zout uit de molen
verse dragon


Kook de aardappels met wat zout in de schil gaar. Op die manier nemen de aardappels niet teveel vocht op. Verwijder de schil als de aardappels gaar zijn en stamp ze met een pureestamper fijn.
Voeg de ricotta, de geperste knoflook, nootmuskaat en de eidooier toe en vervolgens een deel van de bloem.
Meng het geheel tot een zacht en redelijk licht deeg. Voeg als het nodig is nog wat bloem toe, maar houd er rekening mee dat de gnocchi zwaarder worden naarmate er meer bloem gebruikt wordt.
Rol het deeg uit tot een lange worst en snijd het met een mes in kleine kussentjes. Desgewenst worden de gnocchi nog over een gnocchiplankje gerold of over de achterkant van een vork, zodat er van die ribbels op komen.
Bewaar de gnocchi tot gebruik op een droge plek.

Borstel de paddestoelen schoon en snijd ze in twee of vier stukken. Pers de knoflook uit en bak dit samen met de paddestoelen in olijfolie. Voeg de dragon toe en laat ook dit even meebakken.
Breng het op smaak met peper en zout.

Breng een pan water met wat zout aan de kook voor de gnocchi. Als het water kookt kunnen ze erin en als ze boven komen drijven, zijn ze goed.
Haal de gnocchi met een schuimspaan uit de pan, leg ze vervolgens op een bakplaat en besprenkel het geheel met olijfolie. Zet de bakplaat in de oven op 200' C en laat de gnocchi in ongeveer 20-30 minuten een bruin korstje krijgen. Af en toe wel omdraaien.

Serveer de gnocchi met de paddestoelen, geschaafde Parmezaanse kaas en een lekkere salade van bijvoorbeeld waterkers of rucola met walnoten en een dressing.





7 opmerkingen:

  1. Manon, this is a fantastic recipe and great idea. A full of vitamines and taste dish!!! Thank you for sharing - it's on my list!!!
    All my best
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat lekker is dat om zelf te maken. Mijn vrouw heeft het voor een tijdje terug ook thuis gedaan. De smaak is heerlijk, de rotzooi erna niet. Haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit ziet er beter gelukt uit als die van mij, een tijd terug. Ik vond de gnocchi ook zó zwaar. Nu hoorde ik van Italiaans koken met Antoinette dat zij er soms helemaal geen bloem door doet, dus dat ga ik volgende keer ook maar eens proberen. Het bakken in de oven klinkt lekker, maar worden ze dan niet extra vettig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nell,
      Ik gebruik een beetje olijfolie, zodat de gnocchi net een glanslaagje hebben. Ik vond het daarmee niet vettig worden, maar dat is natuurlijk ook mijn beleving. Misschien wil het zonder olie, bijvoorbeeld onder de grill, ook wel. We blijven proberen in de keuken!

      Verwijderen
  4. Ziet er geweldig uit! Die wil ik zeker proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. That is an extremely smart written article. I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your useful information. Thank you for the post. I will certainly return.

    BeantwoordenVerwijderen