maandag 20 mei 2013

Salade van jonge sla met dadels en amandelen

Mevrouw S. heeft me alweer op de vingers getikt. Maar mijn dagen vullen zich op dit moment met zoveel andere bezigheden, dat mijn bijdrage aan m'n eigen blog alleen nog maar bestaat uit het denken eraan. Dat klinkt triest, maar zo is het nu eenmaal. Zelfs het uitgebreid koken en bakken van nieuwe gerechten schiet erbij in.
Gelukkig ben ik wel nog regelmatig aan het fotograferen en probeer ik bij te houden wat andere (food)bloggers bezig houdt. En koken blijf ik natuurlijk doen.

Voor mevrouw S. en al die anderen die met smart wachten op een nieuwe bijdrage op mijn blog, is hier een vervolg op de mutabbaq. Een heerlijke salade van Ottolenghi uit het kookboek 'Jeruzalem'. Inmiddels heb ik al vier varianten op het recept gemaakt en het blijft heerlijk. 
De oorspronkelijke salade wordt gemaakt van jonge spinazie, maar iedere slasoort kan hier wat mij betreft voor gebruikt worden. Wat de salade speciaal maakt zijn de amandelen en stukjes brood die worden gebakken en gekruid met sumak. En natuurlijk de zoete smaak van de dadels. Ik koop zelf verse (Medjool) dadels. De schil daarvan is in ieder geval niet zo taai als de kleinere gedroogde dadels.
Tot slot is deze salade heerlijk met heel veel verse kruiden. Koriander, platte peterselie, munt. Afzonderlijk of een mix ervan. Gebruik wat je lekker vindt.




1 eetlepel wittewijnazijn
1/2 middelgrote rode ui
100 gram ontpitte Medjool dadels
30 gram boter
2 eetlepels olijfolie
2 kleine pitabroodjes of Libanees platbrood
(ongeveer 100 gram)
75 gram ongezouten amandelen
2 theelepels sumak
1/2 theelepel gedroogde chilivlokken
150 gram jonge bladsla
2 eetlepels citroensap
zout
verse koriander, peterselie en/of munt

Maak de ui schoon en snijd deze in dunne halve ringen. Snijd de dadels overlangs in vieren. Meng de ui, dadels, azijn en wat zout en laat dit ongeveer 20 minuten marineren. Giet de azijn eraf.
Snijd het brood in stukjes. Verhit de boter met 1 eetlepel olijfolie en bak hierin de amandelen en het brood goudbruin. Voeg de sumak, een beetje zout en eventueel de chilivlokken toe. Laat het afkoelen.
Meng de sla met het brood en de amandelen. Voeg de dadels met rode ui, de overgebleven olijfolie en citroensap toe. Hak de verse kruiden grof en strooi die erover.








7 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk. De sla die ik gezaaid had is precies net klaar om te eten, dus die ga ik hier voor gebruiken. Alleen die sumak........die is in oostgroningen niet te vinden. Zou die ook door iets anders te vervangen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, jullie hebben deze salade bij ons gegeten, maar blijkbaar is dat niet blijven hangen :)
    Geen idee trouwens waar sumak door te vervangen is. Het is wel weer een onderdeel van za'atar, maar dat zal in Oost-Groningen ook niet te vinden zijn.
    Ik stuur wel wat op, vanuit Zuid-Drenthe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dat ziet er heerlijk uit! De combinatie met dadel, amandel en chilivlokken lijkt me erg lekker. Mijn sla groeit dapper met dit weer. En mooie foto's weer! Ik ben jaloers op je koekepannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach ja, dat koekepannetje. Volgens mij ooit voor een euro gekocht op de rommelmarkt. Zo'n klein gietijzeren ding dat nooit slijt en best fotogeniek is.

      Verwijderen
  4. We hebben de salade dit weekend gegeten. Lekker. J. vond dat ik deze wel kon maken als jullie eens weer komen eten ;-) (hij was het dus ook vergeten, maar associeerde het wel met jullie)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, ik vond je site via google toen ik voor een origineel recept voor gazpacho aan het zoeken was. Kei lekkere recepten allemaal. Ik zag in je profiel dat je van pure chocolade ect. houd. Aangezien ik ook een foody ben kan ik je www.chocoweb.nl aanraden. Ik wilde je dit emailen (ivm reclame) maar de mailknop op de site werkt niet.
    Bon appetit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie op mijn blog (altijd leuk om te horen) en de tip naar de chocoladewebsite. De site ziet er mooi uit en de verhalen erachter spreken me ook erg aan. Ik ga mezelf vast een keer trakteren op zo'n verwenpakket.
      Ik heb de link naar de mailknop getest, maar bij mij doet hij het gewoon. Ik krijg ook wel mail binnen via dat kanaal, maar ik zal het in de gaten houden.

      Verwijderen