zondag 27 januari 2013

Een heerlijke voorleesborrel


























Vanmiddag was het in onze bibliotheek niet alleen genieten van hapjes en drankjes, maar ook van de smakelijke columns van Onno Kleyn uit 'een bundel vol kookgeluk' die werden voorgelezen door de burgemeester. 
2013 is immers uitgeroepen tot het Jaar van het Voorlezen. Niet alleen voor kinderen, maar voor iedereen. Afgelopen woensdag gingen de Nationale Voorleesdagen (voor kinderen) van start en vanmiddag had onze bibliotheek een voorleesborrel (voor volwassenen) georganiseerd. 
Behalve dat ik het boekje en de voor te lezen columns uitzocht, culinaire columns passen wat mij betreft goed bij een voorleesborrel, mocht ik natuurlijk ook voor de hapjes zorgen. En zo stond ik gisteren een groot deel van de dag in de keuken om de drankjes voor de voorleesborrel te vergezellen van zo'n 200 eenvoudige en smakelijke hapjes. 




Dit is wat ik gemaakt heb:


Tortilla rolletjes

gevuld met (van rechtsboven met de klok mee)
- roomkaas, gegrilde rode paprika en oregano
- roomkaas, gegrilde groene paprika, rucola, pijnboompitten, pecorino
- pesto, avocado, pijnboompitten, lente-ui
- roomkaas, gegrilde oranje paprika
- geitenkaas, rucola, honing, walnoten


Caprese prikkers

Mozzarella-basilicum-tomaat met wat Maldon zeezout, gemalen rode peper, olijfolie en balsamico bianco.
Eigenlijk had ik een echte oude donkere balsamico moeten gebruiken. Er werd immers ook een column uit de bundel van Onno Kleyn voorgelezen over de echte balsamico. Maar ik vind die donkere balsamico weer zo'n smet op dat witte van de mozzarella.


Jaren geleden kreeg ik van iemand een recept voor hartige muffins. Ik heb ze vaak gemaakt, maar gisteren ging het helemaal mis. De smaak van de olijfolie overheerste en de structuur van het deeg was ronduit onaangenaam. Hoe het kan dat het juist nu mis gaat, terwijl ik zo vaak in de keuken sta. Een collega noemde het al de wet van Murphy.
Gelukkig stond er in Vegalicious van Alice Hart ook een recept voor hartige muffins en in dit geval zonder olijfolie.
Ik heb het basisrecept aangehouden. De keuze voor het soort groente en kaas is mijn eigen invulling. Eigenlijk is het gewoon een bekende Griekse combinatie.


Minimuffins met courgette, feta en munt

25 gram gesmolten boter
190 gram zelfrijzend bakmeel
2 eetlepels fijngeraspte Parmezaanse kaas
een snufje zout
een flinke mespunt geraspte nootmuskaat
1,75 dl melk
1 ei, losgeklopt
150 gram gerapte courgette
1 Ć  2 lente-uitjes in dunne ringetjes
100 gram feta
2 eetlepels versgehakte munt

Roer het meel, 1 eetlepel Parmezaanse kaas, het zout en de nootmuskaat in een kom door elkaar. Klop in een andere kom de melk, het ei en de gesmolten boter door elkaar. Roer beide mengsels door elkaar.
Voeg de geraspte courgette, lente-ui, feta en munt toe.
Smeer een muffinvorm voor 24 minimuffins in met wat boter (of zet papieren bakjes in de holtes) en verdeel het deegmengsel over de holtes van de muffinvorm. Strooi de resterende Parmezaanse kaas erover en bak de muffins in 15-20 minuten in een voorverwarmde oven op 190' C.

De muffins kunnen zowel warm als koud gegeten worden. 



4 opmerkingen:

  1. Wat zien je hapjes er weer feestelijk uit. Heb je in je eentje 200 hapjes gemaakt? Bij ons in de bieb natuurlijk ook de Nationale voorleesdagen, maar geen voorleesborrel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb ze in m'n eentje gemaakt en dat valt erg mee hoor. We zouden in eerste instantie voor 100 hapjes gaan, maar het werd spontaan het dubbele. Een echte Zuiderling:)
      Ik vond het ook echt heerlijk om weer eens een dag in de keuken te staan. Voor mij is dat ontspanning, ondanks dat er in het begin iets mis ging.

      Verwijderen
  2. Wat ziet het er heerlijk uit! De vega-vulling voor de tortilla rolletjes ga ik onthouden. Lekkere combi's! Ik maak ze vaak (net als al die andere moeders voor het schooldiner) met zalm omdat mijn zoon(tje) dat zo lekker vindt maar die paprika moet er ook in gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben wat gemist zie ik (en achteraf hadden we best kunnen komen)

    BeantwoordenVerwijderen