zaterdag 6 oktober 2012

Radicchiosalade met linzen, vijgen en walnoten


Ik mopper wel eens dat er hier, in deze regio, zo weinig bijzondere producten te krijgen zijn. Het voordeel daarvan is wel dat iedere keer als ik in een walhalla terecht kom, ik ontzettend kan genieten van wat ik allemaal aan bijzondere producten tegenkom.
Twee weken geleden waren we weer in zo'n waanzinnige Duitse Marktkauf. En daar zag ik tot mijn grote vreugde radicchio liggen. Van die mooie rode slakroppen.
Ik heb er een salade van gemaakt, gebaseerd op de radicchiosalade van Ottolenghi uit de Guardian. Een en ander heb ik aangepast en toegevoegd. Om eerlijk te zijn vond ik de smaak van gegrilde radicchio, zoals dat in het recept van Ottolenghi staat, helemaal niet zo lekker. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
De vijgen en granaatappelpitten heb ik zelf aan het recept toegevoegd.



100 gram linzen (le puy)
1 laurierblaadje

3 eetlepels vijgen-balsamicoazijn
50 ml olijfolie
1 eetlepel honing


100 gram walnoten
50 gram honing
1/4 theelepel gemalen chilipeper
1/2 theelepel kurkuma
zout en peper

1/2 radicchio
een handvol verse basilicum, dille en peterselie
4 verse vijgen
1 granaatappel
kaas naar smaak 
(bijvoorbeeld een geiten-, schapen- of blauwschimmelkaas)

Kook de linzen met wat zout en het laurierblad. Laat ze vervolgens afkoelen. Maak een dressing van de vijgen-balsamicoazijn, olijfolie en honing. Doe de helft daarvan door de linzen.
Maak een pasta van de honing, chilipeper, kurkuma, zout en peper. Meng de walnoten erdoor en zet ze zo'n 15-20 minuten in de oven op 150' C. Ze moeten droog en crunchy zijn. En een klein beetje plakkerig.
Snijd de vijgen in parten, haal de pitjes uit de granaatappel en snijd de radicchio in repen. 
Maak de salade door de linzen te mengen door de radicchio. Voeg vervolgens de vijgen, granaatappelpitten, kruiden, kaas en walnoten toe. Druppel de resterende dressing over de salade.

Ik heb de salade zelf op een platbrood geserveerd en later opgerold om te eten.



2 opmerkingen:

  1. wij waren dit weekend ook in de marktkauf en ik heb de radicchio wel zien liggen. Maar ik heb dit keer gekozen voor de meiknolletjes en de peterseliewortels. Wat een fijne winkel he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een hele fijne winkel. Mooie versafdeling. Vijgen voor 22 cent per stuk. Toevallig heb ik ook de peterseliewortels meegenomen.
      De vijgen-balsamicoazijn wat ik in het recept gebruikt heb, heb ik trouwens gekocht in Assen bij zo'n overdekte versmarkt. Bij een Italiaan. Een echte aanrader, die azijn.

      Verwijderen