maandag 11 juli 2011

Bosbessentaartjes


In een van mijn oude kookschriften kwam ik het recept tegen van deze bosbessentaartjes uit de Savoie. Ik heb geen idee meer waar ik dit recept oorspronkelijk uit overgenomen heb, maar ik vermoed bijna uit zo'n landelijk tijdschrift. Daar staan wel vaker streekgebonden recepten in. Het recept was voor zes taartjes, maar ik heb er zelf acht van gemaakt. En nog had ik wat vulling over. Misschien zijn de Franse éénpersoons taartvormpjes wel veel groter of hoger dan die van ons.

250 gram bloem
175 gram boter
20 gram suiker
1 ei

400 gram bosbessen
2 eieren
150 gram suiker
2 dl room
30 gram bloem
1 eetlepel crème de cassis

Maak een deeg van bloem, boter, suiker en ei en laat het een half uur in de koelkast rusten.
Bekleed 8 ingevette vormpjes (8-10 cm doorsnee) met het deeg en verdeel de bessen erover. Klop de eieren met de suiker los en meng room, bloem en crème de cassis erdoor. Schenk het mengsel over de bessen. Bak de taartjes in ongeveer 30 minuten op 180 graden.
Strooi er, als de taartjes wat afgekoeld zijn, een beetje poedersuiker over.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten