donderdag 21 juli 2011

Moestuinsoep


Een aantal jaren geleden leek het me geweldig om een mini-moestuin te hebben, alleen al om te zien hoe alles groeit en bloeit. Op drie vierkante meter grond ben ik toen van alles gaan zaaien en planten: andijvie vanwege de mooie bloemen, snijbiet voor het decoratieve blad, courgette, bieten, koolsoorten, slasoorten, tomatensoorten. Van iedere soort één plantje. Helaas waren alleen de courgettes en bieten een succes. De rest wilde niet groeien of was aangevreten door tuinbewoners. Na twee jaar ben ik er maar mee gestopt. Een kruidentuin is dan toch gemakkelijker. Dat er jaren later spontaan bospeen in onze tuin groeit, gezellig naast het vingerhoedskruid, is dan ook des te verrassender.

In het tijdschrift 'Seasons keuken' uit 2003 kwam ik een recept van zuppa dell'orto tegen; 'moestuinsoep' stond erbij. Het recept heeft typische herfstingrediënten, zoals pastinaak en pompoen, die ik in deze soep weggelaten heb. Misschien dat ik later in het jaar de zuppa dell'orto nog wel eens maak, maar voor deze moestuinsoep heb ik groenten gebruikt die nu verkrijgbaar zijn.


2 uien
4 worteltjes
2 meirapen
1 courgette
2 vastkokende aardappelen
1 dunne prei
8 cherrytomaatjes
150 gram grote witte bonen
verse selderij en peterselie
peper en zout
olijfolie
1 1/4 liter water (eventueel met 2 kruidenbouillontabletten)

Als je gedroogde bonen gebruikt, week deze dan eerst een nacht in water.
Maak de groenten schoon en snijd ze kleiner, maar niet te klein (tenzij je daarvan houdt).
Fruit de uien, wortel en meirapen in de olijfolie. Voeg het water of de bouillon toe en breng de soep aan de kook. Voeg de courgette, aardappelen, prei, tomaatjes en bonen toe en laat de soep op een laag vuur een half uur pruttelen. Voeg de gehakte selderij en peterselie toe en breng de soep, indien nodig, op smaak met peper en zout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten