zaterdag 2 juli 2011

Appelkruimeltaart


Ik gebruik in de keuken alleen bij hoge uitzondering pakjesproducten. En nee, ik gebruik zeker geen mix voor appeltaart. Wat ik in mijn appeltaart wél gebruik is custardpoeder. Uit een pakje dus, als één van de weinige dingen. De custard meng ik door de stukjes appel, waardoor dit net de goede substantie krijgt (zoals ik het lekker vind). Gebruik je geen custard, dan blijven de appelstukjes een beetje droog. Kook je de appels eerst wat op, dan loop je het gevaar dat je een appelmoestaart krijgt. Met custard erdoor zit je hier net tussenin.
De kruimels op de taart zijn ontstaan uit gemakzucht. Ik had altijd net te weinig deeg over voor een goed raster.

300 gram bloem (+ extra voor de kruimels)
1 theelepel bakpoeder
150 gram suiker (eventueel witte basterdsuiker)
175 gram boter
1 ei
snufje zout

500 gram appels (schoongemaakt)
2 eetlepels suiker
1 theelepel kaneel
2 eetlepels custardpoeder
100 gram krenten en/of rozijnen (voor de liefhebbers)

Meng alle ingrediënten voor het deeg door elkaar en kneed er een mooi stevig deeg van. Laat het deeg tot gebruik in de koelkast rusten.
Snijd de appels in blokjes en meng dit met de suiker, kaneel, custardpoeder, krenten en rozijnen.
Bekleed een ingevette springvorm (24 cm doorsnee) met tweederde van het deeg. Verdeel de appelstukjes erover. Meng zoveel bloem door de rest van het deeg tot het dikke kruimels worden. Verdeel de kruimels over de appels.
Bak de taart in een voorverwarmde oven in ongeveer een uur op 180 graden. Als het deeg te snel bruin wordt, zet de oven dan op 160 graden en reken op 15 minuten baktijd erbij.

2 opmerkingen: