donderdag 13 augustus 2015

Marokkaanse bosperziken-dadelsalade



Gisteren hadden we in onze bibliotheek in Hoogeveen een etentje met een aantal collega's. 
En niet zomaar een etentje; we hadden met vijf 'chef-koks' gekookt voor de rest. Daardoor krijg je toch een hele andere sfeer dan wanneer je met z'n allen gaat uiteten. Het werd een soort aanschuiftafel met 8 gerechten om van te proeven en te genieten.

Mijn aandeel bestond uit de Griekse Stuffed Peppers, waarvan het recept hier te vinden is en een Marokkaanse bosperziken-dadelsalade. De inspiratie haalde ik uit Plenty More van Ottolenghi, maar van het oorspronkelijke sinaasappel-dadelrecept is niet zo heel veel over gebleven.

Voor wie nog nooit oranjebloesemwater gehad heeft; het is verslavend lekker door madeleines, dikke yoghurt met gegrilde perziken, maar ook in dressings, zoals in onderstaand recept.
Gebruik niet teveel, zeker niet in het begin, want het is toch even wennen aan de smaak. 
En hoewel de geur me niet onbekend voorkomt, moest ik er eerst ook aan wennen om het door het eten te doen. Ik heb andere associaties bij de geur, maar kan het nog niet thuis brengen.
Oranjebloesemwater is in toko's te koop.

Voor mijn collega's die zich afgevraagd hebben wat voor een geuren en smaken ze allemaal tegen zijn gekomen in de Marokkaanse bosperziken-dadelsalade is hier het recept.









75-100 gram slasoorten (rucola, jonge snijbiet, lollo rossa)
3 middelgrote bosperziken
4-6 grote dadels
half bosje radijs, ongeveer 100 gram
een halve rode ui
15 gram koriander
15 gram platte peterselie
flinke handvol blanke amandelen
granaatappelpitten

Voor de dressing
3 eetlepels olijfolie
1 eetlepel frambozenazijn
1 theelepel oranjebloesemwater
1 theelepel honing
1/2 theelepel kaneel
2 theelepels venkelzaad, geroosterd en gekneusd
zout en peper uit de molen

Meng de ingrediënten voor de dressing door elkaar en zet het opzij.

Snijd of schaaf de radijsjes en rode ui in flinterdunne plakjes.
Snijd de perziken doormidden. Haal de pit eruit en, indien gewenst, de schil ervan af en snijd ze vervolgens in partjes. Snijd de dadels in reepjes. Hak of knip de kruiden grof.
Rooster de amandelen in een droge koekenpan en hak het grof.

Schep alle ingrediënten, behalve de granaatappelpitjes, losjes door elkaar.
Sprenkel de dressing erover en strooi tot slot de granaatappelpitjes over de salade.


5 opmerkingen:

  1. Via FaceBook kom ik jouw blog. Wat een ontzettend leuk blog met prachtige foto's en heerlijke recepten. Je staat in mijn favorietenlijstje :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Yvonne. Leuk dat je via FB hier terecht gekomen bent. Ik zal m'n best doen om ook weer eens wat fanatieker te gaan bloggen, want de laatste tijd schiet het er behoorlijk bij in.

      Verwijderen
  2. Ik kom op je blog omdat ik dit recept op Google zag staan en de prachtige foto liet mij meteen doorklikken. Zier er heerlijk uit en ik ben benieuwd naar je andere recepten!

    BeantwoordenVerwijderen