zaterdag 11 augustus 2012

Watermeloen met feta


Ik zie de combinatie watermeloen met feta steeds vaker voorbij komen in culywereld. Het is zo'n recept dat me intrigeert en nieuwsgierig maakt. Nadat we onlangs verrast werden met een gigantische en heerlijk zoete watermeloen uit de Krim (Oekraïne), vond ik het tijd worden om deze eigenaardige combinatie te gaan proberen.
Eigenlijk kan ik maar één ding hierover zeggen: meteen maken. De combinatie zoet en zout is echt verrukkelijk. En zeker als het warm weer is zal dit nog lekkerder smaken.
Het recept dat ik gebruikt heb komt uit het kookboek Plenty van Ottolenghi. Hij omschrijft dit ook als een buitenrecept, dat je eet als het warm weer is.
Ik heb zelf niet de hoeveelheden aangehouden die hij gebruikt, maar gewoon even een klein schaaltje gevuld met de ingrediënten. En wat peper uit de molen erover gedaan. Het staat niet in het recept, maar het leek me zelf lekker en op de foto uit Plenty lijkt hij wel peper gebruikt te hebben.



700 gram koude watermeloen
280 gram feta
20 gram verse basilicum
1/2 kleine rode ui (of 1 sjalot)
olijfolie

Snijd de watermeloen in stukken, breek de feta in stukken en snijd de ui flinterdun.
Schik de watermeloen, feta, basilicum en ui op een schaal en sprenkel er wat olijfolie over.
Strooi er eventueel nog wat peper over.




9 opmerkingen:

  1. dat lijkt me helemaal niet lekker; maar omdat jij zegt dat het dat wel is zal ik het toch eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dapper hoor!
    Maar echt Tineke, het is gewoon heel erg lekker. Ik denk dat je net als ik (en H) verrast zult zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Watermeloen en feta. Niet voor niets een 'hype', want het is inderdaad verrassend lekker! En van jou en Ottolenghi neem ik alles aan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een combi waar ik nou nooit op zou komen... ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Apart eigenlijk dat met enige argwaan naar deze combinatie gekeken wordt, terwijl meloen met parmaham een klassieker is. Daar moest ik aan denken toen ik vanochtend wakker werd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze combi al vaker gegeten, erg lekker!(ik geloof van Nigella, die doet er ook nog zwarte olijven bij). Sinds kort heb ik ontdek dat Turkse winkels heerlijke feta verkopen (veel lekkerder dan in de bekende supermarkten). Als ik er weer eens ben en ze hebben ook watermeloen liggen, zal ik aan deze salade denken. En Manon, wat een kleurrijke foto's weer, dat bordje is ook erg mooi erbij. Je hebt er oog voor.
    Fijne zondag en geniet van het mooie weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hebben het vanavond gegeten (met verse friet en een gehaktbal van de vegetarische slager) en de hele schaal ging op. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voordeel lijkt me ook dat het heel gemakkelijk te maken is, zodat zelfs een kook-analfabeet zoals ik, het wel ziet zitten om het te maken. Ga het morgen proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn scepsis voor de combi watermeloen vs feta is inmiddels ook compleet verdwenen. Dit weekend er ook van gesmuld!

    BeantwoordenVerwijderen