zaterdag 14 januari 2012

Salade met avocado, venkel en verse kaas


Behalve dat ik mezelf als lekkerbek en Bourgondiër beschouw (zonder vlees en vis dan wel), is het me toch vooral te doen om eerlijke en pure producten. Met af en toe een heerlijke zoete suikerzonde.
In oktober 2011 (15-10) las ik in Dagblad van het Noorden een artikel over een kook- en kennisboek van orthomoleculair en natuurgeneeskundige Rineke Dijkinga, 'Weten van (h)eerlijk eten' genaamd. Over het boek staat geschreven dat het 'ongeveer de gebruiksaanwijzing van ons lichaam' is. 
Ik heb het boek inmiddels in huis en ik kan niet anders zeggen dan dat er heel veel achtergrondinformatie in staat over voeding als basis voor een goede gezondheid. Het Chinese gezegde 'de beste dokter staat in de keuken' staat dan ook niet voor niets prominent in het boek gedrukt. Nu durf ik niet te beweren dat uitsluitend gezonde voeding, voor wat dat ook wezen mag, voor een goede gezondheid zorgt. Maar de meeste producten die in de schappen van de supermarkt staan zijn nu niet bepaald om over naar huis te schrijven. Voorlopig houd ik me toch maar zoveel mogelijk vast aan die eerlijke en pure producten en dat zijn wat mij betreft in ieder geval geen pakjes, maar wel zoveel mogelijk verse producten.
Geïnspireerd op de 'salade Cum Laude' uit het boek van Rineke Dijkinga, maakte ik deze salade met avocado, venkel en verse kaas. Ja, die zelfgemaakte verse geiten-koemelkkaas waar ik eerder over schreef. En deze salade aten we weer bij die heerlijke pastaschelpen met kaas uit de oven. Dat maakt de Bourgondiër in me los.


1 little gem
1 venkel
1 avocado
bosui
tuinkers
peterselie
verse kaas
physalis (Kaapse kruisbes)
olijfolie
frambozenazijn
peper en zout uit de molen

Snijd of schaaf de venkel in hele dunne schijfjes. Marineer de venkel minimaal een half uur in olijfolie en frambozenazijn, zodat de schijfjes zacht worden. Maak de little gem, de bosui en de avocado schoon, snijd alles in stukken of ringen en verdeel dit over een groot bord. Leg hier en daar wat gemarineerde venkel op de salade, verkruimel de verse kaas erover, verdeel de kruiden erover en garneer het geheel met de vruchtjes. Sprenkel nog wat olie en azijn over de salade en breng het eventueel op smaak met peper en zout uit de molen.


4 opmerkingen:

  1. Het ziet er heerlijk uit! Behalve die Kaapse kruisbes dan, die is erg decoratief, maar lekker...nee!
    En wat leuk dat je zelf kaas gemaakt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hadden laatst een etentje met collega's waar ook deze Kaapse kruisbes als garnering op de borden lag. En bijna op ieder bord bleef dit vruchtje liggen als zijnde 'niet eetbaar'. Ik heb dus gesmuld van heel veel Kaapse kruisbessen.
    Rineke Dijkinga gebruikt overigens kiwi's in de salade en pureert er ook een door de dressing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wanneer gaan we naar een workshop van Rineke Dijkinga?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik dacht eigenlijk meer aan de excursie 'Puur Natuur Eten!'. Lijkt me geweldig! Kijk maar eens op haar website.

    BeantwoordenVerwijderen