donderdag 19 januari 2012

Rode kool met port en chocolade


Een paar jaar geleden kreeg ik van mijn moeder dit recept van rode kool met port en chocolade. Schrik vooral niet van de combinatie. De alcohol van de port verdampt wel en er gaat zo weinig chocolade door de rode kool dat het niet naar chocolade smaakt. Maar als je na het bereiden van dit gerecht denkt: "wat ruik ik toch?", dan is het de chocolade. Het is een vleugje 'anders' en daardoor verdient het een plekje op mijn blog.
Ik heb bij dit recept niet de hele kool gebruikt, maar ongeveer driekwart. In het recept heb ik wel een hele kool aangehouden. Van de kwart kool die ik bewaard heb wil ik een salade maken volgens een recept van Klary Koopmans. Met tahin en crème fraîche. 


Op de foto hieronder ligt voor de rode kool een oude koolschaaf uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Als het mes scherp is kun je de kool mooi dun schaven. Maar het mes is bot, dus heb ik een gewoon mes gebruikt om de kool te snijden. Wat mij betreft is het schoonmaken en snijden van groenten één van de toppunten van ontspanning. Ik zal er nooit een keukenmachine voor aanschaffen. Het is net zo ontspannend als koken op zich of met een goed boek afgesloten zijn van de wereld. Heerlijk! 




1 rode kool
1 eetlepel azijn
peper en zout
2 eetlepels suiker
4 kruidnagels
1 laurierblad
1 grote moesappel, in blokjes
2 eetlepels port
1 blokje pure chocolade 72% (ongeveer 10 gram)


Haal het buitenste blad van de kool en snijd hem in vieren. Snijd de harde witte kern weg. Schaaf de kool in dunne repen en breng hem aan de kook met 2,5 dl water en een eetlepel azijn. Voeg het zout toe. Zet het vuur laag en voeg de appel, suiker, peper, kruidnagels en laurier toe. Stoof de rode kool gaar. Voeg op het laatst de port en chocolade toe en laat het geheel nog even kort stoven.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten